In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Tuesday, December 21, 2010

SolsticeLunarEclipse

Ik heb een probleempje met mijn Blogger programma.... als ik spaties gebruik in de titel van mijn blogje, dan vertaalt Blogger dat automatisch in Hindi of Sanskriet of iets dergelijks!
Het is voor mij in elk geval onleesbaar!
En ik krijg het niet opgelost! Vandaar het gebrek aan spaties in mijn blogtitel! GRRRRRRRRRRR....

Vandaag is de kortste dag van het jaar, en daarmee is dus nu de winter begonnen. Het is hier al tijden winter, maar goed.... nu is het officeel winter!

Het begin van de winter werd ingeluid door een bijzonder natuur verschijnsel: een totale maansverduistering. Ik had al wel eens eerder een maansverduistering gezien, en een zonsverduistering trouwens ook, maar deze maansverduistering viel precies op de kortste dag van het jaar. En dat is toch wel behoorlijk uniek!

De laatste x dat dat voor kwam is 372 jaar geleden in 1638.... toen zag de wereld er wel wat anders uit!
De volgende Solstice Lunar Eclipse is op 21 December 2094.... maar dat zal ik niet meemaken.... denk ik.... hoewel, je weet maar nooit tegewoordig....

Dus gisteravond heb ik de koude getrotseerd en ik ben met mijn camera in de tuin gaan staan. Eerst was er een 'hap' uit de maan, en die 'hap werd steeds groter. Hoe groter de 'hap' hoe roder de maan begon te kleuren.


Solstice Lunar Eclipse, December 21 2010, Coldstream, British Columbia....

Ik heb maar niet gewacht (72 minuten) op het terug keren van het licht op de maan.... Het was koud genoeg.... het duurde eeuwen voordat ik weer aangenaam warm was!

6 comments:

  1. Ga naar Settings, scroll naar beneden tot 'global settings' en ga naar enable transliteration. Daar aangekomen, moet je hindi disablen (mijn Nederlands wordt met de dag beter zie ik). Succes!

    ReplyDelete
  2. Geweldig gezicht en een mooie foto. Ik had er wel van gehoord, maar in Nederland zou de maan helemaal verduisterd zijn net als de maan onderging! Ik heb het dus ook niet gezien.

    ReplyDelete
  3. bedankt! Ik heb meteen die instelling veranderd!

    ReplyDelete
  4. Bij ons was de maansverduistering rond half 3 snachts. Vond dat toch wel erg vroeg om op te staan ;). Helaas dus niet gezien.
    Gezellige kerstdagen

    ReplyDelete
  5. Ik lag om 00:00 precies in mijn bed. Dus het was goed te doen.

    ReplyDelete
  6. Mooie foto!
    De Solstice hier in het bos was erg energetisch, heb bijna niet geslapen die nacht...
    take care,
    Chantal

    ReplyDelete