In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Monday, January 24, 2011

Aardbeving....


Wat te doen bij een aardbeving....

BC ligt in een aardbeving gevoelige zone, elk jaar zijn hier ongeveer 1000 kleine bevingen. Het overgrote deel voel je niet eens, of ze vinden plaats in onbevolkte gebieden. (en die hebben we genoeg hier)

Afgelopen zomer was er een in Vernon die de radio haalde, ik had wel iets gevoeld, maar had het verder echt niet door. Totdat ik het op de radio hoorde! Dus dat was het wat ik had gevoeld.

Wij bevinden ons aan dezelfde kant van Noord Amerika als Californie, en het wachten is dus op "the big one".... Want dat die komt staat als een paal boven water, maar wanneer weet niemand.

Om calamiteiten in geval van een aardbeving te voorkomen is er voor aanstaande woensdag, Jan. 26 om 10 uur 's-ochtends een grote oefening gepland.
Het gaat de grootste aarbeving oefening in de geschiedenis van BC worden.... nou gaat die geschiedenis hier niet zo heel ver terug, maar goed, het is dus de grootste!

En iedereen word opgeroepen daar aan mee te doen, om een plan te maken voor als het gebeurd, en om eens goed in je huis te kijken naar wat er zoal kan omvallen en dus gevaar kan opleveren.

Ik kan me de aardbeving van begin jaren 90 in Brabant nog herinneren. Ik weet nog dat ik sliep, en dat ik wakker werd van het schudden.... Ik zag mijn kledingkast op en neer bewegen....
Ik weet ook nog dat ik dacht: een aardbeving? Hier?
Ik geloofde er niets van en ben gewoon weer rustig verder gaan slapen!
De volgende ochtend zat er een grote scheur in het stuckwerk van de slaapkamer, en iedereen had het er over!

Maar ja, een aardbeving in Brabant verwacht je niet!
Een aardbeving in BC, daar kun je op wachten....


2 comments:

  1. Ik heb niks gemerkt... maar de zooi in ons huis nu (we zijn aan het pakken) doet wel denken aan een earthquake ;)

    ReplyDelete
  2. Ik heb er ook niets van gemerkt: ik was aan het werk.... ik heb wel ff gedacht: stel dat .... wat zou ik dan nu doen?
    Antwoord: zorgen dat ik z.s.m. uit dit huis kom!

    ReplyDelete