In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Tuesday, September 21, 2010

Herfst....



Het is herfst.... de paddestoelen schieten als paddestoelen uit de grond!
Het weer is al een tijdje regenachtig en grijs, wat dat betreft lijkt het wel alsof we in Nederland zijn. Bah!
Ik vind er niets aan! September is in mijn belevenis gewoon een zomer maand, en ik vind dan ook dat het gewoon nog lekker moet nazomeren....

Veel bomen beginnen ook al van kleur te veranderen, en sommigen laten al wat blaadjes vallen. Bah!
Dat wil ik helemaal nog niet! Ik ben er nog niet klaar voor!

Gisteren zag ik de eerste zalmen de Coldstream Creek op zwemmen. Dat was voor mij het teken dat de herfst nu toch echt begonnen is.... Of ik het wil of niet, ik kan er niet meer omheen: het is herfst.
Zucht....

2010 is het jaar van de grote 'Salmon Run'. Eens in de 4 jaar komen er miljoenen zalmen terug naar de plaats waar ze zijn geboren. Op dit moment zijn er naar schatting zo'n 35 miljoen zalmen op weg naar hun geboorte grond (klinkt een beetje raar voor een vis....) Deze zalmen hebben nog maar 1 doel voor ogen: paren en vervolgens doodgaan en dienen als voedsel/compost. Het is een oneindige kringloop.

Ze voeden zich niet meer (dat kunnen ze ook niet, want hun kaak is aan het vervormen) ze dienen nu als voedsel voor o.a. de beren die zich al aan het voorbereiden zijn op de komende winter....

Oei!.... Winter: ik moet er nu nog ff niet aan denken!


De Coldstream Creek in onze achtertuin.... je zult er maar tegenop moeten zwemmen!

De zalm soort die nu tegen de Coldstream Creek opzwemt, is de Kokanee zalm. Dit is voor zover ik weet de enigste zalm soort die 'land gebonden' is. Dit betekend dat de jonge zalmen niet naar de oceaan gaan, maar dat ze opgroeien in meren. Zoals Kalamalka lake.

It's Kokanee Time!

">

2 comments:

  1. Yep, meestal is September mooi en zonnig. We hebben nu al weken grijzen (Hollandse) luchten en veel regen. Iew iew....zelfs de locals hebben er genoeg van. En die vinden regen meestal wel leuk (zijn ze niet gewend). Een paar dagen geleden hadden we zelfs al een beetje sneeuw. Neeeeeeee ik ben er ook nog niet klaar voor :-(

    ReplyDelete
  2. Het enigste waar ik klaar voor ben is een winterslaap!
    Hier vinden ze regen normaal gesproken ook 'leuk', maar nu niet meer. De herfst is dit jaar een maand te vroeg gekomen >:-(

    ReplyDelete