In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Tuesday, February 8, 2011

Stamboomonderzoek, deel 2


Mijn overgrootouders aan mijn vader's kant Coenradus Veltman 1872-1936 en Maria Kerkhof 1875-1957....

Ik ben nog steeds bezig met het stamboomonderzoek.
En ik ben in nog steeds niet verder dan 1620 gekomen....
Ik kan nl geen gegevens vinden van voor die tijd, althans niet met mijn familienaam in 's-Hertogenbosch! En niet in de direkte lijn van vader op vader....

Dus ik heb het donkerbruine vermoeden dat mijn voorouders van voor 1620 ergens anders vandaan komen.... en zich toen dus in 'onze' stad hebben gevestigd.

Het is zoeken naar een speld in een hooiberg: ik moet ergens een geboorteuittreksel, of overlijdensbericht vinden, waarin staat vermeld waar ze dus vandaan kwamen... en dan kan ik daar weer verder gaan zoeken.

Ik zie het als een hele grote doos met minstens 100.000 puzzelstukjes, van minstens 10 verschillende puzzels.... en allemaal door elkaar .... aan mij de taak om te kijken welk puzzelstukje bij welke puzzel hoort.... en waar ergens in die puzzel....

Maar door al dat zoeken wordt recente familie geschiedenis veel duidelijker d.m.v documenten en familieverhalen die naar boven komen drijven.

Zo weet ik ondertussen dat mijn voorouders protestanten waren die later katholiek zijn geworden. (ik heb ook een Joodse tak gevonden)
De een was een hotel eigenaar, de ander handelaar, er was een boekdrukknecht, een 'sjouwer' en een 'lintwerker'.... al heb ik er geen idee van wat dat is!

Via nichtjes, die ik al jaaaaren niet meer heb gezien krijg ik via
e-mail oude familie foto's aangeleverd!

Zo'n stamboomondezoek maakt heel wat los, in elk geval bij mijn vader's familie!

Errug leuk!


3 comments:

  1. Ik heb prinsessen en koningen in mijn lijn zitten. Tot ze zich hebben gesetteld in Zuid-Holland en toen was het snel gedaan met al die poespas en waren het gewoon boerenknechten enzovoort.

    Veel succes nog. Ik zal ook maar weer eens bezig gaan!

    ReplyDelete
  2. Tja, ik kom maar niet verder.
    Mischien moet ik maar met mijn moeder's kant beginnen....
    Het is in elk geval leuk om te doen, hoewel het zeer tijdrovend is!

    ReplyDelete
  3. Hey Monique,
    Hans Gruizinga een vriend van mij, doet veel aan geneologie. Hij kan je misschien wel een paar tips geven om verder te komen? Hij staat op mijn face book.
    En het is zeker tijdrovend!
    Succes.

    ReplyDelete