In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Friday, July 2, 2010

Andere cultuur....



"Denk je dat je misschien, als je de tijd kunt vinden, iets voor mij zou kunnen doen?"
Zo vraagt een Canadees je om iets te doen.... voor mij als Nederlandse is dat erg omslachtig! Ik ben gewend recht op mijn doel af te gaan, en om gewoon te vragen wat ik wil, of te zeggen wat ik ergens van vind....
De Canadezen vinden de Nederlanders vaak veel te rechtstreeks! Als je een gedachte uit, zie je soms dat dat precies is wat zij ook denken, maar ze zullen het nooit rechtstreeks zeggen.... als ze al iets zeggen, dan is dat altijd via een omweg.

En dan moet je soms nog goed opletten, wat ze nou precies bedoelen! Heel voorzichtig moet je dan de situatie aftasten, en proberen om gepast te reageren....

Soms zijn ze zo beleefd, dat het in mijn ogen haast onbeleefd is!

Nah!

Ik probeer zo voorzichtig mogelijk te zijn als ik iets wil zeggen op mijn werk.... ik begin dan met: misschien zouden we kunnen overwegen om.... In Nederland zou ik zeggen : we moeten....of ik wil dat....

En da's niet altijd makelijk! Voor mij althans!
Maar misschien.... als ik er aan toe kom, kan ik overwegen om wat meer mijn best te doen om meer omslachtig te zijn....

Moet lukken.

No comments:

Post a Comment