In 2008 zijn wij met ons viertjes naar The Okanagan Valley in British Columbia, Canada verhuisd.

Sinds najaar 2011 zoek ik samen met de kinderen mijn weg in Canada.

De bedoeling van deze blog is om geinteresseerden op de hoogte te houden van ons wel en wee....

Voel je vrij om te reageren!






























Tuesday, August 2, 2011

Juli 2011 zit erop....



Het hoogseizoen is aangebroken....

Het weer wil soms een beetje meewerken.... en ik gok erop dat we een Indian summer krijgen....

Als ik al een x een paar uur vrij heb, dan ga ik liever met een boek in het zonnetje zitten dan dat ik achter de computer kruip om te bloggen....
Vandaar dat het de laatste tijd zo rustig op deze blog is!

Sinds het begin van de zomervakantie stel ik ook mijn facepaint spullen op de markt op.
Aangezien Thomas en Noelle vakantie hebben, mogen die mij verplicht meehelpen op de markt....
Dan kunnen zij mooi m'n stroopwafels verkopen, terwijl ik alle kindertjes blij maak met een vrolijke eenhoorn MET regenboog, een puppy-leeuw-konijn-poes gezichtje en/of bloemen of een piraten schminck op hun toet....

Dat facepainten op de martkt loopt goed, veel mensen nemen mijn kaartje mee, en vragen info. over kinderfeestjes e.d. .... hopelijk levert dat wat op voor als de markt straks voorbij is.
(ik vertel in elk geval iedereen dat ik ze een leuke korting geef, als ze me straks inhuren om te facepainten.... ahum....)

Thomas zijn snowboard pass voor SilverStar heb ik in elk geval al bij elkaar gefacepaint!

Nu nog het geld voor Rooker's hooi voor de winter bij elkaar facepainten....

En dan genoeg geld bij elkaar zien te facepainten voor een ticket naar Nederland, zodat ik mijn familie en vrienden weer eens kan zien....



Afgelopen weekend zijn we naar een Pow wow geweest.
Dat is een samenkomst van de firts Nations, waar ze zingen, dansen en ceremonies uitvoeren.
Deze Pow wow was in kamloops, en het is de grootse van B.C.
First nations kwamen vanuit heel Canada en Amerika.

Wij als blanken waren overduidelijk in de minderheid!
Ik kwam nog een bekende tegen, die wel 3x heeft heeft gezegt dat hij het zeer waardeerde dat wij belangstelling voor zijn cultuur toonden.

Wat een kleurenpracht! Echt alle kleuren van de regenboog waren verwerkt in hun traditionele kostuums.

Indrukwekkend was de Grand Parade, waar de Chiefs en de dansers zich trots in vol ornaat presenteerden.

Er waren dans wedstrijden voor kinderen, voor volwasssenen.
Er waren drum/zang wedstrijden.
Er waren ceremonies.

De drum/zang wedstrijd deelnemers waren opgesteld in een grote kring, en een voor een lieten de deelnemers hun kunsten horen....



Als je vlakbij stond, dan kon de de drums voelen....
En nu zongen en drumden ze nog hun vrolijke en leuke nummers.... kun je nagaan als ze hun war drums zouden gaan spelen....



Hierboven een gedeelte van de danswedstrijd voor jongens.

9 comments:

  1. Wow wat een power! Schitterend.
    En dat je het drummen mocht filmen... ik probeerde dat tijdens een powwow in Chase vorig jaar, en toen werden ze heel boos. Uiteraard mijn verontschuldiging aangeboden.

    Succes met het facepainten! :)

    ReplyDelete
  2. Geweldig, vooral dat dansen komt me bekend voor. Finn doet dit af en toe op zijn Daycare op het Reserve hier vlakbij, krijgt hij een hesje met belletjes aan en gaan ze dansen op drum muziek. Geweldig! Linda

    ReplyDelete
  3. Dat is een goeie business dat facepainten als ik lees wat je er allemaal mee bij elkaar gaat verdienen! ;-)
    Die Pow Wow filmpjes vind ik ook erg leuk. Wij hebben ook een paar keer Pow Wow's meegemaakt en ik werd tijdens bepaalde, sacred dansen verboden te filmen, maar mocht wel filmen tijdens wat algemenere dansen.

    ReplyDelete
  4. Het drummen en de dans wedstrijden mocht je gewoon filmen en fotograferen.
    Er werd ook een ceremoniele dans opgevoerd door 4 belangrijke mannen, rondom een eagle veer, en deze mocht je niet filmen of fotograferen of het geluid van de muziek opnemen.
    Dat heb ik dus ook niet gedaan.

    Deze dans ging over elkaar helpen, en de bedoeling van deze dans was dat je hem opnam in je herinnering, en dat je er later wat van zou leren.
    Later werd de veer met allerlei ceremonie aangeboden aan de familie van 1 van de dansers.

    ReplyDelete
  5. @ Linda: Moet een heel bijzonder gezicht zijn.... zo'n blond Jongetje met blauwe oogjes tussen al die donkere kindjes!

    ReplyDelete
  6. ik duim dat iedereen bij jou met een fleurig geverfd gezicht wilt rondlopen en de tonnen binnenstromen!

    ReplyDelete
  7. Maar gaan die stroopwafels ook nog goed over de toonbank of verdien je nu je geld met facepainten?

    ReplyDelete
  8. Stroopwafels 'lopen'ook goed, maar zolang de kids kunnen helpen kan ik ook facepainten, en dat schroeft mijn inkomen mooi op!
    Na de zomervakantie is het weer alleen stroopwafels op de markt.... misschien dat ik op zaterdag berbij lijf facepainten.

    ReplyDelete
  9. Ahum... ik bedoel op zaterdag erbij blijf facepainten!

    ReplyDelete